Tasmanie - Reisverslag uit Hobart, Australië van Martijn en Ieke - - WaarBenJij.nu Tasmanie - Reisverslag uit Hobart, Australië van Martijn en Ieke - - WaarBenJij.nu

Tasmanie

Door: Martijn en Ieke

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Ieke

03 December 2013 | Australië, Hobart

Dag mensen,

Het is weer een tijdje geleden, maar hierbij dan toch een verslag vanuit het Down Under van Down Under. Inmiddels hebben we gelukkig onze tent verlaten en kunnen wij dit verslag schrijven vanuit onze eigen woning. Maar laten we bij het begin beginnen….

Nadat de ferry “The Spirit of Tasmania” was aangemeerd in Devonport , en wij onze eerste voet sporen op Tasmaanse bodem hadden gezet, zijn we richting het noord-oosten gereden naar de kustplaats Sint Helens. Hier zijn we een paar dagen gebleven en oa naar de “Bay of Fires” geweest. Deze omgeving staat bekend om zijn witte bounty- stranden en zijn mooie rotsformaties van rode graniet. Bekijk de foto’s en oordeel zelf maar, zijn de stranden wit of wit!?!

Vanuit Sint Helens zijn we via een groene, heuvelachtige kustweg naar het zuidelijke gelegen Freycinet National Park (N.P.) gereden. Behalve het kwalitatief goede voedsel, staat Tasmanie bekend om zijn geweldige natuurparken en de hierin gelegen walking tracks. In dit park was een uitdagende walking track, met een behoorlijke steile klim erin, maar met een geweldig uitzicht over “Wineglass bay”, zie foto’s. Daarna moesten we nog dagen bijkomen van de spierpijn.....

Maar na al dat geweldige natuur in Freycinet N.P. , werd het tijd voor het serieuze werk. We komen hier natuurlijk niet om vakantie te vieren, maar om een nieuw leven op te bouwen. Dus vanuit dit N.P. zijn we richting de hoofdstad van Tasmanie gereden, namelijk Hobart. Hier hebben we (teveel!!) dagen op een camping gestaan bij het kustplaatsje, Seven Mile Beach. Vanuit hier reden we dagelijks naar Hobart (12 km) om een aantal zaken te regelen met de bank, belastingdienst, gesprekken met emigratiedienst, uitzendbureaus en makelaars.

Na weken kamperen in een klein tentje, waren we er helemaal klaar mee. Helaas de tent ook. We wisten dat Tasmanie ongeveer dezelfde weerseizoenen heeft als Nederland, maar niet in 1 dag! Hagel en storm werden afgewisseld met hevige regenval en zonneschijn. Op een ochtend werden we wakker in een waterbed, de tent had het iets te vroeg begeven….

Het huren van een huisje gaat hier duidelijk anders dan in Nederland. Bijna alle huizen worden verhuurd via een makelaar en deze regelt een opendag zodat je de woning kunt bekijken. Wanneer je geïnteresseerd bent moet je een formulier invullen en deze wordt dan door makelaar samen met de eigenaar beoordeeld. Maar helaas, ben je vaak niet de enige geïnteresseerde, dus moet je ook nog geluk hebben........ De huiseigenaren zijn niet aanwezig bij deze opendagen, dus hadden wij bij alle huis bezichtigingen geprobeerd een goede indruk te maken bij de makelaar. Nou dat ging geweldig, bij de eerste 6 huizen waren we het niet geworden!! Maar gelukkig zag één makelaar en de eigenaar ons wel zitten en huren wij vanaf nu een vrijstaande kleine villa in de plaats Old Beach, 12 km ten noorden van Hobart.

In de tijd dat we moesten wachten op de sleutel zijn we oa nog naar Cradle Mountain Lake St Clair N.P. gegaan. Hier hebben we een aantal schitterende dagen gehad qua weer en omgeving. We hebben hier verschillende walking tracks gedaan, waarvan eentje helemaal naar de top van Cradle Mountain. Na zo'n geweldige wandeling heb je behoefte aan nachtrust. Helaas, de buurman snurkte zo hard, dat we de volgende dag niet alleen spierpijn hadden, maar nog vermoeider waren dan na de klim.

Ook hadden we nog tijd gevonden om ons te verdiepen in de Tasmaanse bevolking. Waar kwamen deze van oorsprong vandaan?? Volgens Sander en Pim uit Afrika…..of deze bron helemaal klopt laten wij in het midden. Volgens onze eigen bevindingen is de Tasmaan van een oorsprong een rasechte crimineel. Vroeger werden de “zware” Engelse criminelen in de gevangenis van de plaats Port Arthur overgebracht. Gelukkig heeft ons huis een beveiligingssysteem.

Op dit moment zijn wij druk bezig met het inrichten van ons huisje, terwijl de buurman buiten in de zon zijn kerstboom aan het optuigen is. Dat is wel een raar gevoel, wij lopen hier nu in korte broek en overal staan kerstbomen, ons gevoel zegt dat hier iets niet klopt. Moeten we nog ff aan wennen!

Binnenkort is het natuurlijk sinterklaasfeest, dat betekent een hoop pepernoten, speculaas, chocolade letters en nog veel meer snoepgoed. Maar altijd blijft er na 5 december een hoop over en wat moet je ermee doen?!? Wij zeggen stuur het op naar:

Martijn en Ieke Hendriks
Churinga Waters Drive 2/47
7107 Old Beach TAS
Australia

Groetjes vanuit Old Beach, Tasmanie.

Martijn en Ieke

• 03 December 2013 - 07:30

Pierre Tromp:

Klinkt super tinus en ieke, eindelijk een eigen huis! Succes met inrichten. Die wineglasbay track hebben wij trouwens toen ook gelopen, erg mooi maar spierpijn dat niet.

• 03 December 2013 - 08:27

Reinier:

Fijn dat jullie een huis hebben kunnen huren! Een (kleine) villa nog wel! Veel s6! ( er blijven door jullie vertrek zeker veel pepernoten over om op te sturen!) ;)

• 03 December 2013 - 09:40

Gert:

Mooi verslagje!

Hier is het op dit moment mistig en koud... Mijn weertje dus....

Blij dat jullie uiteindelijk een huis hebben, nu snel werk vinden! Hoewel ik al hoor en lees (langleven Watsapp!!) dat jullie al druk bezig zijn om inkomsten binnen te harken...

Oja Iek, nú heb je een goeie rede om tegen Tinus te zeggen dat er een hond moet komen! Ook al is het nit voor de criminelen maar eerder voor gezelligheid!

Gr Gert

• 03 December 2013 - 10:52

Jurrien:

Hallo,

Mooie foto's en wederom een leuk verslag. Nu begint het allemaal wat vorm te krijgen. Een huisje en wat boompjes en dan mogelijk nog een huis dier erbij. Hoe vordert het met de banen? Schiet dat al een beetje op? Martijn heb je nog contact gezocht met vrienden van je oude baas? Die kon mogelijk toch ook wat voor je betekenen aan de andere kant van de wereld? En last but not least heb je al een computer dat we via de computer één keer kunnen bellen? Volgende keer stuur je dan ook foto's hoe het huis er uit ziet van binnen? Ben wel benieuwd......

In Nederland heeft het vandaag gevroren en moet je weer krabben als je de auto in stapt. Nu lekker thuis aan het werken en dadelijk de auto in richting Amsterdam voor een cursus. Moet wel zeggen dat de natuur schitterend is daar. En het strand is ook echt wit. Zou wel oppassen met in de zon zitten daar. Heb wel eens een verhaal gelezen dat mensen daar met een heel surf pak aan zitten als bescherming tegen de zon omdat het anders te hard gaat. Trouwens kreeg je al die boodschappen wel in de auto? Nu jullie een huis hebben zal binnen kort wel alles per container verscheept worden neem ik aan? Of is dat al gebeurd? Als wij nog pepernoten over hebben wil ik best wel wat toe sturen. Probleem is alleen dat we een kleine stofzuiger rond hebben lopen die alles op eet wat op de grond beland. Zijn naam is Luuk.

Groeten van uit het wat minder warme Nederland

Jurriën, Cindy, Stijn, Koen, Luuk

• 03 December 2013 - 11:59

Marijke:

Prachtige foto's van een supermooi strand, lijkt wel Bonaire, en de schitterende natuur. De zon en de warmte missen wij ook wel een beetje maar och lekker thuis is ook weer fijn en op de kou kunnen we ons kleden.
    Wel fijn hoor een mooi huis maar ik ben ook nieuwsgierig naar de binnenkant.
    Op Bonaire staan ook al overal kerstbomen en dat is ook raar in de korte broek. Bij Kerst hoort sneeuw en dat krijgen we hier aan het einde van de week ook.
    Succes met jullie huisje en vooral ook met een job voor jullie.

groetjes en een dikke kus, Marijke.

• 03 December 2013 - 19:09

Angé Van Oorschot:

Indrukwekkend!!

Hier is de ijskrabber alweer uit het vet gehaald!

Groeten uit Nijmegen!

• 04 December 2013 - 09:21

Kevin & Manon:

Hoi Ieke en Martijn,

Wat een prachtige foto's! Vooral die van het strand zijn enorm jaloersmakend...
    Geniet van jullie nieuwe stek, en uiteraard veel plezier met inrichten!

Groetjes uit Tilburg,
    Kevin en Manon

• 04 December 2013 - 15:55

Els:

Wat is het mooi daar en eindelijk een huis succes met inrichting
    En nu nog werk .maar dat komt goed met jullie liefs els ex collega

• 04 December 2013 - 18:43

Marlies:

Hoi
    Wat een mooie foto's.
    Wij komen vast een keer wandelen. Veel plezier met jullie nieuwe huis.

Groetjes en een dikke knuf

Hans en Marlies

• 05 December 2013 - 14:27

Adrie En Dorien Basten:

Hoi Martijn en Ieke, Alweer zo'n mooie serie foto's. Wij kunnen er hier zelfs op afstand ook nog van genieten. Geweldig!! Super leuke villa hebben jullie kunnen bemachtigen. Veel plezier met het inrichten ervan. Hier is er storm op komst en het is aardig koud aan het worden. Groetjes van ons.

• 05 December 2013 - 16:31

Leo Melkert:

Vandaag Sinterklaas gespeeld op basisschool in Den Bosch (15 nationaliteiten, geen aussi's). Storm, wind, pepernoten, marsepein, gedichten etc. Wat een contrast met jullie activiteiten op dit moment. Warme (?) kersttijd toegewenst. Hopelijk snel een job voor jullie.

• 05 December 2013 - 19:26

Brigitte:

hoi iek en martijn,fijn om te horen dat jullie een echt dak boven jullie hoofd hebben ,en wat voor een ! nu kan het echt gaan beginnen huisje boompje beestje... nu er van uitgaan dat je net zó n fijne collega´s krijgt als ons !komt goed veel succses verder met het waar maken van jullie droom ! hou ons op de hoogte dikke kus giet

• 06 December 2013 - 12:05

Paula En Ko Ariëns:

6 december 2013
    Lieve Ieke en Martijn,
    proficiat met jullie ervaringen en resultaten tot nu toe.
    Het is indrukwekkend, mysterieus en aanlokkelijk. Ko zou graag die fantastische wandeltochten meemaken.
    Belangrijker is het serieuze werk; gelukkig kan dat nu vanuit jullie eigen huis beginnen.
    We sturen jullie gaan sint-overblijfselen op: we hebben het niet gevierd. Nog even en dan kunnen we dat misschien samen met de kleinkinderen weer doen met surprises.
    Dank voor jullie informatief en goed geschreven verslag. uiteraard ook voor de fraaie en indrukwekkende foto's. We voelen ons er daardoor dichtbij.
    We hopen, dat jullie deze rapportages nog een hele lange tijd kunnen en willen voortzetten.
    graag tot de volgende.
    Wij beloven steeds te zullen reageren.
    Succes met het aanleggen van jullie internetverbinding.
    Knuffels
    Paula en Ko

• 08 December 2013 - 13:09

Lous En Rob:

8 dec. 2013
    Hoi Ieke en Martijn,
    Wat hebben jullie een prachtige en avontuurlijke trektocht achter de rug. We hebben genoten van jullie reisverslagen Te gek hoor! We hebben jullie huis opgezocht op Google Earth. De omgeving ziet er gezellig uit, mooi landelijk niet te ver van Hobart. We gaan er vanuit dat het één van dat blokje met 4 huizen is. Zijn jullie al klaar met de inrichting? En lukt het al met het vinden van werk? We wensen jullie alvast heel fijne kerstdagen en een goed en gezond 2014. Morgen gaat nog kaartje op de bus in de hoop dat het op tijd aankomt in die verre uithoek van de aardbol.
    Heel veel liefs en groetjes,
    Rob en Lous

• 23 December 2013 - 21:29

José:

Hoi Ieke en Martijn,

Wat een goed verslag met prachtige foto's!!!
    Wij willen jullie mooie Kerstdagen wensen in je nieuwe land, in de zon dus!!!! en voor 2014 dat jullie dromen werkelijkheid mogen worden.

Groetjes José en ben