Jagers in het veld! - Reisverslag uit Swartwater, Zuid-Afrika van Martijn en Ieke - - WaarBenJij.nu Jagers in het veld! - Reisverslag uit Swartwater, Zuid-Afrika van Martijn en Ieke - - WaarBenJij.nu

Jagers in het veld!

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Ieke

11 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Swartwater

Hallo allemaal,

Vanuit een zonnig Zuid Afrika, met een gemiddelde temperatuur van 25 graden een update van onze belevenissen hier bij Zazoe Experience te Swartwater.

Zoals vele misschien al wisten hadden we begin van dit jaar met Natascha en Rex, eigenaren van Zazoe, afgesproken om een aantal weken mee te helpen op hun lodge en bushveld. Vooral met het idee een goede indruk te krijgen van het leven hier in de bush en de daar bijhorende jachtcultuur.

Swartwater ligt ongeveer 6 uur rijden van Johannesburg, deze plaats kan men het beste als volgt omschrijven; 2 kerken, 1 winkel tevens tankstation, café en een postkantoor. Ooh, vergeten we bijna het belangrijkste; een 18 holes golfbaan. Het is echt waar, overal is het gras dor of er is geen gras meer, daar een perfecte baan om een balletje te slaan. Voor de rest bestaat de omgeving uit boerderijen met gemiddeld 1000 hectare of meer, waar men op wilde dieren kan jagen. En ja mensen, uit eigen ervaring, je kan er toch echt op verdwalen!

Waar we de eerste dagen meteen aan moeten wennen is de dagindeling, we beginnen hier om 7 uur in de ochtend met werken, vooral Martijn denkt hierbij nog terug na zijn werktijden in Nederland! Maar inmiddels heeft hij het Afrikaanse ritme te pakken.

De eerste weken kwamen vooral groepen Zuid-Afrikaanse jagers, die niet alleen voor het jagen kwamen, maar ook zonder toezicht van hun vrouwen zich helemaal vol gooiden met sterke drank. Ook hiermee wordt vroeg op de dag mee begonnen. Met alle gevolgen van dien! Behalve het drank wordt er ook een grote hoeveelheid vlees bij de braai geconsumeerd.

De jacht wordt door de jagers zeer serieus genomen, ten eerste mogen de jagers alleen de bush in, wanneer ze op de schietbaan hebben aangetoond dat ze een bekwame schutter zijn. Niemand wil dat een dier lijdt en daarom moet een schot meteen dodelijk zijn.

Ten tweede, de jagers weten precies wat ze willen schieten, want elk dier heeft zijn eigen kenmerkende smaak van vlees, maar nog belangrijker is dat elk dier zijn eigen prijskaartje heeft. Dit kan variëren van paar honderd euro’s tot een paar duizend euro’s. Het gewicht is niet bepalend voor de prijs, maar wel het geslacht en de grote van de horens.

Behalve het werken in de bush en bij de lodge, zijn we met Rex oa naar een dierenveiling geweest. Hier kan men op allerlei wilde dieren bieden variërend van een waterbok tot een neushoorn. Maar wat ons vooral opviel, de hoeveelheid geld dat hierin omgaat. Een waterbok van rond de 800 euro’s tot en met een buffel met een prijskaartje van 40.000 euro’s, wordt hier niet gek van opgekeken.

Natuurlijk is er ook tijd voor ontspanning, we zijn naar de plaatselijke braderie van Swartwater geweest. Met allemaal kraampjes met producten uit de omgeving, maar het belangrijkste was dat ze bier en ribburgers hadden. Daar ook genoten van een schitterend optreden, vergeet Jan Smit, Nick en Simon of Anouk, hier hebben ze Aman met zijn dansende paard!

Tot zover genoeg geschreven, groetjes,

Martijn en Ieke

PS het uploaden van de foto's is helaas niet gelukt vanwege de langzame internet verbinding. Geloof ons, zijn echt mooie foto's!

• 11 Juli 2013 - 21:18

Pierre En Niki:

Hoi avonturiers,
    Klinkt goed allemaal daar, jullie zullen niet verhongeren!! Geniet nog een paar weken,

Groeten niki en pierre

• 11 Juli 2013 - 21:37

Kathy:

He Iek ben je geen vegetarier meer?

Lijkt me best heftig om te zien dat jagen. Of wordt het goed gecontroleerd zodat er geen dieren uitsterven en er een balans in de jungle ontstaat?

• 11 Juli 2013 - 21:49

Germa:

Hallo collega,

Super leuk verslag. Geniet er maar van, missen je bij edt, en dat jij zo vroeg kunt opstaan jeetje!!!!Veel plezier samen.
    Groetjes Germa en Martin

• 11 Juli 2013 - 23:09

Marleen En Ed:

Hoi hoi, wat ontzettend leuk om iets te lezen. Nu is het eens andersom. Voelt toch erg vertrouwd om zo alles te lezen. Geniet er van en heel veel groetjes aan Rex en Natascha

• 11 Juli 2013 - 23:19

Jurrien:

Hallo jagers,

Eindelijk respons uit de jungle. Heb lang genoeg op de trommel geslagen!! Leuk om zo weer te lezen wat jullie mee maken. Begreep wel dat de reis iets wordt in gekort. Heb nu zelf ook vakantie. Binnen kort ook lekker op vakantie. Uiteraard niet zo lang als jullie maar het wordt ook een grote trek tocht met de nieuwe vouwwagen. Op naar Frankrijk met de jongens.

groeten

Jurrien en cindy, Stijn, Koen en Luuk

• 12 Juli 2013 - 08:00

Wilma:

Beste ex-collega en Ieke,

wat geweldig om jullie avontuur te lezen en idd jij zo vroeg al in actie dat viel mij ook gelijk op haha..
    Heel veel plezier, geniet van de natuur!

groet, Wilma

• 12 Juli 2013 - 16:01

Matthijs:

Leuke update om te lezen...dus jullie zijn zowaar aan het golfen???
    Genoeg te doen in ieder geval. Betekent dit dat jullie toch. Langer blijven?

Geniet er van!

Gr.,

Broer

• 12 Juli 2013 - 20:41

Leo En Nicole:

Hoi Ieke en Martijn,

Leuk om eens wat van jullie avontuur te lezen. Is het niet een beetje te decadent daar? Zelf al een bok geschoten?

• 13 Juli 2013 - 23:50

Sonja:

Leuk om wat te horen van jullie! Fijne tijd nog! Liefs ons

• 14 Juli 2013 - 19:06

Mijke:

Hi man en vrouw :)

Hier dan ook een berichtje van mij!
    Jammer dat de foto's niet wilden uploaden, maar kan me er zomaar wat van indenken!!

Jullie hebben trouwens helemaal niet over jullie vliegtuig ervaring verteld :)
    nou geniet nog even van de laatste 2 weekjes en ik zie jullie snel weer!
    Dikke kus je zussie ;)

• 14 Juli 2013 - 20:04

Marlies En Hans:

Hoi Ieke en Martijn,
    We lezen het al. Weer heel wat te beleven daar en nieuwe ervaringen opdoen.

Heel veel plezier.
    Hans en Marlies

• 15 Juli 2013 - 23:29

Gert:

Erg leuke verslag met foto's

• 27 Juli 2013 - 12:25

Els Van De Corner:

ha lieve ieke en martijn wat leuk om iets te horen van jullie en de foto,s
    dat gaat jou wel aan je hartje met die dieren maar een hele mooie belevenis.
    geniet er nog maar lekker van liefs en een dikke kus