(Wo)men versus wild! - Reisverslag uit Swartwater, Zuid-Afrika van Martijn en Ieke - - WaarBenJij.nu (Wo)men versus wild! - Reisverslag uit Swartwater, Zuid-Afrika van Martijn en Ieke - - WaarBenJij.nu

(Wo)men versus wild!

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Ieke

28 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Swartwater

Afgelopen weken was soms een moment van ontspanning en op het ander moment een gevecht op leven en dood. Dan weet je dat de survival- verhalen van Bear Grylls (*)op Discovery Channel behoorlijk echt kunnen zijn.

Eerst maar een verslag uitbrengen van de relax momenten hier in Zuid-Afrika. Rex en Natascha hebben ons meegenomen naar Pilanesberg National Park als dank voor onze inzet in en rondom de Lodge. Hier hebben we zeer veel wildlife gezien; leeuwen met nog bloed op hun poten afkomstig van hun net gevangen prooi, olifanten in kleine en grote kuddes, de witte en zwarte neushoorn, zebra’s, giraffen etc. (zie o.a. de foto’ s).

Natuurlijk is het mooi om een gedeelte van Zuid Afrika te zien vanuit de auto, maar het kan natuurlijk nog mooier en iets extremer om met een vliegtuigje erover heen te vliegen. Rex heeft ons met zijn vliegtuigje de omgeving van Thabazimbi laten zien. Een zeer groen heuvelachtige omgeving. Hier had Martijn zijn eerste Bear Grylls of beter gezegd men versus wild momentje. Tijdens het vliegen ging het steeds harder waaien, dit bleek wel tijdens het landen. Onze piloot Rex moest een andere landingsroute nemen dan gewoonlijk, we vlogen letterlijk een meter boven de daken van enkele bewoners. Het landen duurde voor ons een eeuwigheid, het vliegtuigje ging steeds harder van links naar rechts en van boven naar beneden, maar uiteindelijk zijn we veilig geland en dankzij een pilletje bleven de kotszakjes mooi leeg.

Het tweede Bear Grylls momentje overkwam deze keer alleen Martijn. Inderdaad die jongen is niet geboren om een avonturier te zijn, had beter accountant kunnen blijven.
Samen met collega Jan ging Martijn de buffels tellen in het bushveld van Zazoe. Normaal gesproken gebeurd dit vanuit de auto, maar Jan wilde Martijn de buffels van dichtbij laten zien. Dus ter voet gingen deze helden door de Bush en al snel had Jan het juiste spoor gevonden. Binnen 10 minuten zagen de mannen de buffels op 50 meter staan, mede doordat de wind gunstig stond en ze als ervaren jagers hun “prooi “ hadden genaderd. Hierdoor hadden de buffels de gluurders niet in de gaten en geen benul van het stel.
Alles leek rustig en kalm totdat de hongerige, knorrige magen van de mannen opspeelden! Meteen draaiden de buffels zich om en maakten aanstalten om de aanval in te zetten. Nog voordat Martijn in de gaten had van wat er zich afspeelde, had Jan zich door de draden van het hek gewurmd en stond aan de veilige kant van het hek en dat kon Martijn nog niet zeggen… Opeens besefte Martijn dat hij een probleem had; Jan is een jongeman, afgetraind en lenig, al deze aspecten heeft Martijn niet meer. Dus de optie om tussen draden te wurmen was niet de oplossing, daarom ondernam Martijn de klim van het 3 meter hoge hek met hoogtevrees in z’n achterhoofd. Gelukkig namen de buffels ook de tijd dus kwam onze avonturier heelhuids over het hekwerk.

Het derde en laatste Bear Grylls momentje hebben we allebei mogen ervaren, helaas in onze laatste week bij Zazoe. Bijna 5 dagen met heftige koorts en griep aanvallen in bed gelegen. Goede momenten werden afgewisseld met zeer vervelende momenten. Nadat we bij de doktor waren geweest, bleek dat we waren aangevallen door de zeer agressieve Afrikaanse teek en dus de Zuid Afrikaanse tekenkoorts hebben opgelopen (niet te vergelijken met de Nederlandse versie!). Maar ook dit gaan we net als Bear Grylls overleven dankzij de antibiotica en pijnstillers.

De laatste dag hebben we met het gehele Zazoe team, nog gezellig een drankje gedaan en hebben we onze collega's nog wat luxe etenswaren gegeven en de helft van onze kleding heeft een mooie nieuwe bestemming gekregen.

Volgend verslag komt rechtstreeks vanuit Down Under!

Groetjes Martijn en Ieke

(*) Bear Grylls is een Britse bergbeklimmer, avonturier, schrijver en televisiepresentator van survivalprogramma's op Discovery Channel.

• 28 Juli 2013 - 16:30

Piet En Riekje:

Klinkt geweldig! Is er straks donwn under geen hockeyclub voor ex-accountens?
    :) veel groetjes van ons ♥♥

• 28 Juli 2013 - 17:03

Pinkelmans:

Klinkt allemaal erg tof en avontuurlijk, maar 1 ding klopt niet! bear grylls is met name bekend om zijn bijzondere survival dieet. zo heeft hij ooit koeienstront uitgewrongen om aan drinkwater te komen en eet hij met regelmaat alles wat kruipt, wormen rupsen en van die 10cm lange maden die hij vers uit een rotte boomstam haalt. ooit zag ik hem rauwe geitenogen eten? ik mis in dit verslag foto's en beschrijving van hoe martijn zich tegoed doet aan dit lekkers, kotszakjes waren immers voorhanden? ieke doet zoiets natuurlijk niet, martijn daarentegen......! foto's zitten natuurlijk nog in de camera en volgen snel? of in geval van schaamte stuur maar rechtstreeks naar mijn private email. ;-) ben benieuwd naar het voer op het feest in september! hahaha! groetjes en welkom terug! tot snel.

• 28 Juli 2013 - 20:28

Matthijs:

Wow, gavevwildlife foto's. Kunnen zo magazine in. Mooi verhaal weer, wel duidelijk door wie geschreven....

• 29 Juli 2013 - 14:48

Paul, Jorien & Yasmine:

Klinkt goed. Ga zo door! :)

• 15 September 2013 - 10:51

Bouwe:

Hoi Martijn en Ieke,

leuk om jullie avonturen te lezen! Veel plezier en succes met de verdere reizen..
    Met James is alles goed. Hij heeft inmiddels een nieuw Rad, balletjes en een ren om in te rennen. Het is een leuk beestje!

groeten van ons,

• 11 November 2013 - 19:52

Thiely:

Spannend dus ,ik wil graag naar zazou in 2014..